به مناسبت سالروز تشکیل شورای نگهبان

مردم پشتوانه تصمیمات شورای نگهبان باشند / یک نهاد برای بررسی اثرگذاری قوانین ایجاد شود / شورای نگهبان اقناع اشخاص را مهم بداند 

امروز سالگرد تاسیس شورای نگهبان است؛ نهادی که به پاسداری از شرع مقدس و قانون اساسی می‌پردازد و در تعامل با مجلس تطبیق قوانین با دو مولفه مذکور (شرع مقدس و قانون اساسی) را بر عهده دارد. در همین زمینه، برخی نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با تابناک، به تشریح اهمیت این نهاد، رویه و ... پرداختند.
کد خبر: ۱۱۸۳۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵ 17 July 2023

شورای نگهبان - ویکی شیعه

به گزاش تابناک، امروز دوشنبه (۲۶ تیر ۱۴۰۲) چهل و دومین سالگرد تاسیس شورای نگهبان است. این نهاد وظیفه پاسداری از شرع مقدس و قانون اساسی کشور را بر عهده دارد. همچنین در تعامل با مجلس موظف به تطبیق قانون تصویب شده با قانون اساسی و قوانین شرعی اسلام است.  

در ۳۰ بهمن سال ۱۳۵۸، شش فقیه شورای نگهبان از سوی حضرت امام (ره) تعیین شدند. یک سال بعد یعنی در ۲۶ تیر سال ۱۳۵۹ مجلس شورای اسلامی نیز با رای به حقوقدانان اعضای این نهاد را تکمیل کردند. در حقیقت اراده ولی فقیه با تعیین فقها و اراده نمایندگان مردم با تعیین حقوقدانان معرفی شده از طرف رئیس قوه قضائیه به تشکیل شورای نگهبان در ۲۶ تیر ۱۳۵۹ منجر شد. در حال حاضر  ۲۲ فقیه جامع‌الشرایط و ۳۰ حقوقدان در شورای نگهبان عضویت دارند.

عملکرد شورای نگهبان چطور است؟

کاظم موسوی، نایب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس، درباره اهمیت تشکیل شورای نگهبان به تابناک گفت: شورای نگهبان، یکی از نهادهای بسیار مهم نظارتی در کشور به شمار می‌آید که با دستور مقام معظم رهبری تشکیل شده است؛ نهادی که درباره صلاحیت یا عدم صلاحیت افراد در انتخابات اظهارنظر می‌کند.

او درباره عملکرد این نهاد توضیح داد: شورای نگهبان به بررسی صحت‌سنجی مصوبات مجلس به لحاظ قانون و شرعی می‌پردازد و اگر نیاز به اعاده مصوبه به مجلس باشد، این موضوع را پیگیری می‌کند. عملکرد اعضای این نهاد تاکنون مناسب بوده و ایرادی بر آن وارد نیست.

موسوی در تشریح روند این شورا گفت: تاکید بر ولایتمداری، التزام عملی به اسلام، فسادتیزی و مبارزه با مافیا از جمله اقداماتی است که در شورای نگهبان دنبال می‌شود. روند این شورا نیاز به اصلاح ندارد و هر تصمیمی قرار باشد در این زمنیه گرفته شود، باید در راستای تحول و حرکت روبه جلو باشد.

وظایف شورای نگهبان کافی نیست

لطف‌الله سیاه‌کلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن، در گفت‌وگو با تابناک به اهمیت فعالیت شورای نگهبان پرداخت و گفت: بر اساس قانون اساسی، شورای نگهبان، مسئولیت تفسیر و انطباق قوانین مجلس با شرع و قانون دارد؛ امری الزام‌آور که در همه دنیا وجود دارد.

او افزود: یک قانون در مجلس با رای اکثریت به تصویب می‌رسد؛ بنابراین، احتمال بروز خطا افزایش پیدا می‌کند. به این ترتیب، وجود شورای نگهبان در این زمینه برای نظارت دقیق‌تر اتفاق مثبتی تلقی می‌شود.

سیاهکلی ادامه داد: این نهاد تخصصی به قوانین نگاه می‌کند و انصافا ایراداتی را که تاکنون بر مصوبات مجلس گرفته، کاملا درست بوده است؛ اما اینکه صرفا شورای نگهبان به تطبیق مصوبه‌ها با قانون و شرع مقدس بپردازد، کافی نیست.

این نماینده مجلس در این باره افزود: باید نهادی باشد تا اثرگذاری و صحت قانون را بررسی کند. بارها اتفاق افتاده که یک قانون مصوب شده و حتی به مرحله اجرا رسیده، ولی به دلیل نبود نهادی برای بررسی اثرگذاری آن قانون پس از چند سال پیامدهای آن بروز پیدا کرده است؛ فرایندی که اصلاح آن ده سال طول می‌کشد.

شورای نگهبان اقناع اشخاص را مهم بداند 

محسن پیرهادی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در یادداشتی به نقش و جایگاه شورای نگهبان در کشور پرداخت و گفت: در سالروز تأسیس شورای نگهبان، باید یاد و نام امام راحل و عظیم‌الشأن را گرامی بداریم و به روح ملکوتی معمار کبیر انقلاب اسلامی، درود بفرستیم که اگر نبود، دغدغه‌های شرعی و قانونی، جایی در اداره کشور نداشت.

شورای نگهبان همواره از جانب دشمن مورد حمله و هجمه بوده و هست که البته طبیعی بوده و دور از انتظار نیست؛ مجموعه‌ای که دغدغه دینی و قانونی دارد برای تمدن دین‌ستیز غربی حتما غیرقابل تحمل است؛ اما در داخل نیز گاهی این مجموعه مهم، مورد نقد یا حتی تخطئه قرار می‌گیرد.

گاهی این تخریب‌ها منشأ نفسانی دارد و به‌ واسطه رد یا عدم احراز صلاحیت یا عدم انطباق قوانین با شرع و قانون اساسی است و گاهی نقدها و گلایه‌هایی ـ که شاید هم بحق باشد ـ وجود دارد که خوب است بررسی و بازنگری شود.

شورای نگهبان برای همراه‌سازی مردم و مسئولان، باید با ظرافت و در حدود اختیاراتی که دارد، اقناع اشخاص را مهم بداند تا با مقبولیت روزافزونی که کسب می‌کند، بتواند پشتوانه محکمی برای تصمیم‌های مهمش در بزنگاه‌ها داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۹
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۴۰
کسی با وجودنهادی بنام شورای نکهبان مخالف نیست که مشابه این نهاد دربسیاری کشورها وجوددارد. صحبت برسر این است که این شورا از فلسفه وجودی و غرض از تشکلیش فاصله بسیار یافته است. در این مورد سیاسیون بسیار گفته اند واینجا دریک کامنت جای بحثش نیست. فقط برای مشخص شدن مطلب عارض بهتر است به مشروح مذاکرات مجلس تدوین قانون اساسی مراجعه شود تا مشخص شود این شورا با چه هدفی تشکیل شد و اکنون عملکردش چگونه شده است.
مردم پشتوانه تصمیمات شورای نگهبان باشند????????

از زمین به آسمون میباره؟
هرچندنکات جالب در موردعملکرد شورای نگهبان بسیاراست ولی یکی از بسیارش هم این است که فقهای این شورا که تایید صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان راهم برعهده دارند خودشان هم همزمان کاندید این مجلس هستند یعنی خودشان صلاحیت خودرا تایید ودر انتخاباتی که اختیارات کامل نظارت انرا برعهده دارند شرکت میکنند. مثل اینکه در مسابقه ای یکی ازطرفین مسابقه همزمان داور مسابقه هم باشد.
اعضای شورای نگهبلن به شدت پیر هستند!
با توجه به نزدیک شدن انتخابات :
طبق قانون اساسی ایران شورای نگهبان متشکل از شش فقیه اسلامی (عالم به احکام اسلامی)، «آگاه از مسائل روز» به انتخاب رهبر ایران و شش حقوقدان مسلمان و «متخصص» در بخشهای مختلف قانون، توسط رئیس قوه قضاییه (که به نوبه خود، توسط رهبری نیز منصوب می‌شود)
این شورا نمایندگان مجلس را تائید صلاحیت میکند
قوانینی که نمایندگان مجلس می گذرانند نیز بایستی توسط این شورا تایید بشود.
مجلس خبرگان متشکل از ۸۸ مجتهد است که از لیست نامزدهای کاملاً تأیید شده توسط شورای نگهبان و با رأی مستقیم مردم برای دوره‌های هشت ساله انتخاب می‌شوند
و این نمایندگان رهبر را تایید میکنند
لذا شرکت در انتخابات واجب شرعی است
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
به هیچ وجه واجب شرعی نیست.. فتوا از خودت میدهی.. کدام مرجع تقلید ای را گفته...
آیا مسئول بررسی و انتشار نظرات در سایت تابناک تغییر کرده است؟
یا خدای ناکرده بیمار شده
یا خدای خدای ناکرده بازداشت شده
یا اینکه سیاست های انتشار نظرات در تابناک طی چند روز گذشته، به روز شده است

اگر چنین نیست چرا نظرات من راهی به انتشار پیدا نمی کنند؟

نظرات من در محدوده ای خاص (بیشتر تحلیل اطلاعاتی و کمتر حقوقی) با امضای "حق تعدیل و سانسور برای تابناک محفوظ است" تولید و سابق بر این بدون مشکل خاصی، در تابناک منتشر میشدند.

حق تعدیل و سانسور برای تابناک محفوظ است
!!!!!!!!
واقعاً فلسفه تشکیل شورای نگهبان این بوده کهمردم از تصمیماتش حمایت کنن؟
خیلی هوشمندانه شورای نگهبان جهت حفظ سیستم طراحی و تاسیس شده
مدیریت داخلی و آین تامه های شورای نگهبان به گونه ای است که صلاحیت داوطلبان به جای اینکه براساس مستندات قانونی قضاوت شود بر اساس رای گیری از اعضاست که این منجر به حاکمیت تمایلات سیاسی آنها می شود!
شورای نگهبان باید پشتوانه تصمیمات مردم باشه نه مردم پشتوانه تصمیمات شورای نگهبان
پاسخ ها
بچه محل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
احسنت به شما، اصلا همه ارکان یک نظام مردم سالار باید
دنبال حقوق قاطبه جامعه باشند ...
شورای نگهبان هم آزمون پس داده است!
با سلام
مردم که با شرکت تا کنون در انتخابات مختلف به این تصمیمات شورای نگهبان احترام گذاشته اند ولی این شورا با تصمیات جناحی موجب شده حمایت مردم از این شورا با گمرنگ شدن حضورشان در انتخابات کمتر و کمتر بشه
خبری بی اهمیت برای بنده!
کدوم مردم ؟؟؟

اصولا در این سیستم اصولا هیچ ارزشی برای خواسته اکثریت قاطع مردم قایل نبوده و نیستند!!؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
به خودت نگیر اینا منظورشون از مردم همین چند هزار نفر خودشون هستن
بچه محل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
مردم یعنی کسانی که دور سفره انقلاب جمعند و کنار هم نمی روند...
ساختار شورای نگهبان باید تغییر کند و فقط قوانین را با شرع مطابقت دهد نه با قانون اساسی چون خود نمایندگان قانون می نویسند
کلا رای بی رای
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
موافقم
مردم؟ کدوم مردم؟
در دوران مدرسه برخی از مدیران فکر میکردند که مدرسه ساخته شده تا آنها مدیر مدرسه باشند و دانش آموزان اهمیت چندانی ندارند!
نظر ما درباره شورای نگهبان قابل انتشار نیست
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
دقیقا
سانسور شدیدی است
چرا نظرات را حذف کردید؟
نظارت استصوابی ؟؟؟؟
آیا می توان از شورای نگهبان انتقاد کرد و منتشر شود ؟؟؟؟؟
قطعاً انتقاداتی وجود دارد !
مردم پشتوانه تصمیمات شورای نگهبان‌باشن؟
چیییییییییییییییییییی؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
چی چی رو «چی»؟
منظور از مردم بالای شهری‌ها می باشد. پایین شهری‌ها را بی تفاوت است که آب یک نی یا صد نی هستی آنها را برده باشد
تابی درسته دوستت داریم ولی چه خبره این همه غیر قابل انتشار؟؟؟!!! حرف زدن و نظر دادن که دیگه این همه بگیر ببند نداره.
تابناک تو دیگه نمک نپاش.
مردم که امکان تحلیل موضوعات گوناگون را ندارند. هرطور که شورای نگهبان صلاح و تشخیص داد عمل کند و مردمی که مطابق قانون اساسی صغیر محسوب شده اند، مطیع خواهند بود‌.
مردم پشتوانه تصمیمات شورای نگهبان باشند

ما پشت شما هستیم.......
حتما میشیم غمت نباشه اصلا .
مگر شوراي نگهبان پشتوانه مردم فقير و زجر كشيده بوده كه مردم تاييد كننده آن باشند.
وقتی شرع و شرایط زمان و مکان در کنار هم در تصمیم گیری دخالت داشته باشند ، یکی از این دو باید پویایی داشته باشد تا با دیگری همراه شود. البته در شرایطی که مجموعه فرا جناحی باشد . در غیر این صورت موفقیتی کسب نخواهد شد
نتیجه کارهای شورای نگهبان کجاست بااین همه نظارت چرا وضع ما ایجوریست
آره درسته ، مردم باید پشتیبان شورای نگهبان باشند!!!

نه که شورای نگهبان در این 45سال کلا مردمی عمل کرده ، الان هم مردم باید پشتیبان و قدردان شورای نگهبان باشند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست